Horecatrends 2013

Dit zijn de horecatrends van 2013:

Meer bitter, gerechten voor specifieke wensen, bloemkoolsteaks en gemanipuleerd fruit zijn de culinaire trends voor 2013.

Dat blijkt uit een inventarisatie van de Amerikaanse Sterling-Rice Group. Die zette de 10 culinaire trends voor 2013 op een rij.

Volgens het bedrijf mindert de gastronomie ten eerste met zoet, zout en vet. In 2013 hebben gasten vooral te kiezen uit zure en bittere smaken. Denk aan gefermenteerd kersensap, zuur bier, zuurkool en augurken.

Daarnaast waait er in 2013 natuurlijk nog meer uit Azië over. Het gaat daarbij om frisse, kruidige smaken uit Thailand, Vietnam en Korea.

Kleine borden
Verder bieden steeds meer restaurants kleine borden met daarop iets specifieks: vlees, vis groenten, fruit, aardappels, rijst, pasta, brood, et cetera.

Ook worden mensen met specifieke voorkeuren steeds meer op hun wenken bediend. Denk aan vegetariërs, veganisten, mensen die glutenvrij eten en zij die gefocust zijn op duurzaamheid. Steeds meer horecazaken bieden hen specifieke menu’s aan.

“Wees niet verbaasd als de serveerster je de volgende keer vraagt of je dieetwensen hebt”, aldus een woordvoerder van Sterling-Rice Group.

Bloemkoolsteaks
Een andere trend is dat chefs de boter, bacon en room verruilen voor vezelrijke granen en vitaminerijke, vegetarische (groente)bouillon. Vegetarisch blijft sowieso in populariteit toenemen. Op de kaart staan daarom onder andere ‘vleesgerechten’ als bloemkoolsteaks en selderijsap-cocktails.

Fruit manipuleren
Ook willen chefs minder de zoete honingsmaak van fruit als meloen en perziken benadrukken. Daarvoor in de plaats kiezen ze voor hartige smaken, waarmee ze een natuurlijk frisse en zoete smaak creëren voor voorgerechten, soepen, vegetarische gerechten en zelfs vleesgerechten.

“Koks zullen fruit zodoende volop gisten, beitsen, drogen, ontwateren, zouten, grillen, frituren, bakken en manipuleren om er veel meer smaak uit te halen dan men nu gewend is”, aldus een chef.

Kindergerechten
Verder hoeven kinderen steeds minder de kiezen voor patat en appelmoes. Daarvoor in de plaats krijgen ze meer fruit, veel groente, proteïnerijke granen, authentiek, Aziatische smaken, vis als tilapia en calamares voor de kiezen.

Daarnaast wordt popcorn dé snack van 2013. Dit omdat het licht, knapperig en toch zoet of hartig is. Denk aan popcorn als barsnack, crouton of bij ijs.

Streekgebonden
Ten slotte is het geen verrassing dat er steeds meer streekgebonden producten en ingrediënten op de kaart staan. Dit komt mede doordat er steeds meer ambachtslieden zijn die deze kunnen leveren. Steden stimuleren dit.

Hierdoor kunnen chefs steeds meer werken met honing, fruit, groente, wijn en kaas uit de regio.

Bron: Sterling-Rice Group.